Comunicarea Asertiva

De cele mai multe ori, oamenii reacţionează fie DEFENSIV (Nu este vina mea; Eu doar am procedat cum am considerat mai bine) sau ATACÂND la rândul lor (Tu vorbeşti? Dar în situaţia de ieri când tu ai greşit?).
Atunci când reacţionăm defensiv – suntem SUBMISIVI, iar atunci când atacăm – suntem AGRESIVI.
Există însă şi o a treia alternativă – aceea de a fi ASERTIVI.


Vorbim despre comportamentul SUBMISIV atunci când:
- nu putem să ne susţinem, apărăm drepturile sau părerile în faţa celorlalţi, sau o facem în aşa fel încât ceilalţi nu ne iau în serios;
- ne exprimăm de parcă ne-am cere mereu scuze pentru ceea ce simţim sau gândim, sau suntem foarte precauţi.
Tipic pentru comportamentul submisiv sunt explicaţiile, justificările lungi pentru ceea ce ne dorim sau modul în care gândim.
Vorbim despre comportamentul AGRESIV atunci când:
- ne susţinem părerile sau drepturile într-o manieră ce violează drepturile altei persoane;
- ne exprimăm într-un mod neadecvat, chiar dacă noi sincer credem că avem dreptate.

Cel mai adesea e caracterizată prin blamarea celorlalţi, sau a circumstanţelor, printr-o atitudine ostilă, prin atacuri verbale, ironii sau atitudine de superioritate.
Vorbim despre comportamentul ASERTIV atunci când:
- ne susţinem părerile, drepturile fără a-i agresa / domina pe ceilalţi
- avem exprimare onestă, directă, deschisă a propriului punct de vedere, dar în acelaşi timp, avem maturitatea necesară pentru a arăta înţelegere şi faţă de punctul de vedere al celuilalt.
Exemplu:
Ţi s-a livrat un produs necorespunzător comenzii. Suni să reclami şi să obţii returnarea banilor, nu un alt produs. Reacția ta poate fi:
Agresivă: ”Sunteti neseriosi. Este ultima dată când mai comand de la dumneavoastră. Aştept banii înapoi până la finalul săptămânii.”
Submisivă: ”Îmi cer scuze de deranj. Vă rog, se poate să mă ajutaţi cu returnarea banilor? Se pare că nu corespunde total cu ce am citit în descriere. E vreo problema?”
Asertivă: ”Am cumpărat de la dumneavoastră şi nu am avut niciodată probleme. Vă rog de data aceasta să returnaţi banii pentru că nu este ce mi-aţi prezentat.”
Stilul de comunicare este impactat de poziția de viață pe care o adoptăm – modul în care ne privim pe noi înșine și pe ceilalți.

Comunicarea asertivă ne ajută să vedem lucrurile din perspectiva celorlalți și să prevenim conflictele înainte ca acestea să apară.

Vom discuta despre comunicarea asertivă, la locul de muncă, precum și tehnici și exerciții de rol pentru a îmbunătăți acest tip de comunicare în rândul angajaților.

Ce este comunicarea asertivă?

Comunicarea asertivă presupune exprimarea clară și sinceră a convingerilor, nevoilor și emoțiilor tale, fiind un echilibru între comunicarea pasivă și cea agresivă.

Când comunici asertiv, îți susții punctul de vedere atunci când este necesar, făcând acest lucru cu politețe și considerație, respectând atât ideile proprii, cât și pe ale celorlalți.

Ce înseamnă să fii asertiv?

Asertivitatea poate fi văzută ca un set de comportamente. Exemple de comportament asertiv includ capacitatea de a spune „nu”, de a refuza solicitările nerezonabile, de a comunica clar cum te-a făcut să te simți o situație, de a-ți exprima opiniile și de a-ți urmări obiectivele personale într-un mod politicos.

Incapacitatea de a acționa în propriul interes poate afecta negativ situațiile cotidiene și relațiile sociale. Nivelurile scăzute de asertivitate sunt corelate cu o satisfacție relațională și o stimă de sine reduse.

Avantajele comunicării asertive

Asertivitatea implică atât comportamente verbale, cât și nonverbale. Prin comunicarea verbală asertivă, o persoană poate:

- descrie o situație actuală;

- exprima clar ce are nevoie și ce dorește;

- considera în mod explicit perspectiva celeilalte persoane;

- afirma propriile obiective;

- lua în calcul compromisuri acceptabile reciproc, care pot rezolva conflictele.

Comunicarea nonverbală asertivă include:

- adoptarea unei poziții drepte și încrezătoare;

- un ton clar și calm al vocii;

- utilizarea contactului vizual direct, mai ales când soliciți sau refuzi ceva.

În comunicarea asertivă, comportamentele de ascultare activă împiedică stilul relațional să devină agresiv. Ascultarea activă include feedback-ul pentru a arăta că cealaltă persoană este ascultată:

- dând din cap;

- utilizând verbalizări minime, precum „mm hmm” și „da”;

- rezumând și reflectând ce a spus cealaltă persoană, fără a judeca, de exemplu: „deci tu simți că...”, „ai explicat că...”, „mi-ai spus...”.

Exersând comunicarea asertivă, vei ajunge să te înțelegi mai bine pe tine și nevoile tale. În plus, aceasta te ajută să-ți comunici punctul de vedere mai clar și mai concis.

Totodată, comunicarea asertivă contribuie la reducerea stresului, învățând să spui „nu” și să nu te ocupi de problemele altora. Acest lucru te ajută să-ți reglezi emoțiile, concentrându-te pe fapte.

Asertivitatea este legată de organizare. Așa cum acorzi importanță ordinii pe birou și alegi organizatoare pentru a avea la îndemână tot ce îți trebuie, tehnicile de comunicare asertivă te ajută să-ți pui ideile în ordine și să exprimi clar ce dorești. Alege un model de organizator de birou cu compartimentări multiple pentru a-ți aminti zilnic cât de importantă este ordinea.

De ce este importantă asertivitatea?

Comunicarea asertivă permite exprimarea clară și directă, minimizând conflictele. Aceasta poate îmbunătăți și menține relațiile interpersonale, respectându-ți în același timp limitele.

Comunicarea asertivă poate necesita practică, dar îți permite să-ți menții limitele și să eviți resentimentele față de ceilalți.

Persoanele care știu ce vor folosesc comunicarea asertivă pentru a evita ca alții să profite de ele, mai ales la serviciu. Acestea preiau controlul, spun „nu” și știu că vocea lor merită să fie auzită.

Persoanele care folosesc comunicarea asertivă au un limbaj de sine și un mod de gândire pozitiv cu privire la propriile nevoi. Managerii care dețin această abilitate dezvoltă relații profesionale bazate pe loialitate și respect cu membrii echipelor lor.

Managerii de top își aleg parteneri de top pentru fiecare componentă a afacerii. În ceea ce privește birotica și papetăria, colaborarea cu firme de top din România reflectă respectul pentru businessul lor și pentru angajați.

Adoptând un comportament ASERTIV te vei bucura de umătoarele beneficii:
- dezvolţi relaţii profesionale / colegiale mai strânse – vei avea o abordare matură, deschisă, sinceră;
- vei avea o mai mare încredere în tine;
- îţi va creşte gradul de responsabilizare – îţi vei asuma opiniile, gândurile, nevoile, mai de grabă decât să plasezi vina asupra celorlalţi sau să te scuzi;
- economiseşti timp şi energie;
- îţi vor creşte şansele de a ajunge la un consens cu ceilalţi – vor fi mai interesaţi să negocieze, să fie deschişi faţă de argumentele tale.

Comportamentul asertiv în business

Comunicarea asertivă este un instrument valoros în toate domeniile vieții. La locul de muncă, aceasta te ajută să-ți susții ideile, să îți îmbunătățești abilitățile de conducere și să menții relațiile profesionale.

Totuși, să fii asertiv la locul de muncă poate fi dificil din diverse motive. Nesiguranțele, slăbiciunile percepute, motivațiile și obiectivele pot împiedica asertivitatea când este necesar.

De aceea, este important să înțelegi că utilizarea comunicării asertive reduce stresul la locul de muncă și îmbunătățește stima și valoarea de sine.

În business, persoanele care folosesc comunicarea asertivă sunt adesea considerate lideri de succes și îi inspiră pe ceilalți. Aceștia își susțin convingerile și sunt deschiși să învețe din greșelile lor. Comunicarea asertivă ajută la stabilirea limitelor noastre fizice, mentale și emoționale și permite acceptarea și oferirea de feedback constructiv.

Ca manager, este esențial să creezi un mediu care favorizează comunicarea asertivă și performanța. Confortul la birou este esențial pentru a funcționa la capacitate maximă. Soluțiile ergonomice permit angajaților să lucreze într-un mediu sigur și stimulant, în care să-și comunice ideile și dorințele asertiv.

Comunicarea Asertivă în Business și Importanța Scrisului între Companii

În lumea afacerilor, comunicarea eficientă este esențială pentru succesul și dezvoltarea unei companii. Indiferent dacă ești un manager, un angajat sau un antreprenor, abilitatea de a comunica clar și asertiv poate face diferența între o colaborare fructuoasă și un eșec. În acest articol, vom explora importanța comunicării asertive în business și rolul crucial al scrisului între companii. De asemenea, vom oferi câțiva pași cheie și sfaturi pentru a îmbunătăți comunicarea profesională.

Alte Beneficiile ale Comunicării Asertive

  1. Îmbunătățirea Relațiilor: Comunicarea asertivă construiește încredere și respect reciproc, ceea ce duce la relații de muncă mai solide și mai eficiente.
  2. Claritatea și Eficiența: Mesajele sunt transmise clar și direct, reducând riscul de neînțelegeri și confuzii.
  3. Rezolvarea Conflictelor: Asertivitatea ajută la gestionarea conflictelor într-un mod constructiv, evitând escaladarea tensiunilor.

Cea mai stringentă nevoie a fiinţei umane este să se simtă importantă, să fie recunoscută si apreciată. 

PROVOCARE: Incearcă sa-i faci pe oameni să se simtă importanţi recunoscandu-le calitaţile si apreciindu-i in fiecare zi timp de 30 zile, si acest exerciţiu va deveni un obicei care ţi se va părea firesc pentru totdeauna.

Vă invităm să urmăriți blog-ul nostru pentru noi articole interesante și să achiziționați produse de la Horus Center - magazinul tău de birotică și papetărie online unde calitatea întâlnește accesibilitatea!

Comentarii

Articole similare

Comunicarea verbală şi comunicarea nonverbală
Comunicarea verbală şi comunicarea nonverbală
Prin „comunicare” se înţelege orice transmitere a informaţiilor, ideilor şi emoţiilor de la o entitate sociala ( persoană, grup uman, colectivitate) la alta prin intermediul mesajelor. Comunicarea...